Szülőként motiválni

Kedves Szülők!

Hetedik hete tart már a digitális oktatás, ami új szerepet hozott a szülők számára. Az iskola helyett otthon kell a gyerekeknek tanulnia, így a szülő tanítói, tanári szerepbe is került. Nem egyszerű párhuzamosan megfelelni ezeknek a kihívásoknak.

Minden korosztálynál nehézségként merülhet fel például: Hogyan ültessük le a gyereket tanulni? Mennyire vegyek részt a tanulás folyamatában? Tudok majd neki segíteni az új anyag elsajátításában? Bekapcsolódjak-e a feladatok ellenőrzésébe? Lehetek-e egyszerre elég jó szülő és elég jó “tanár”?

Tudjuk, a “pedagógusság” egy külön szakma. Vannak azonban olyan ismeretek és gyakorlati fogások, amelyek segíthetnek abban, hogy az otthoni tanulás sikeresebb lehessen. Korábban, a digitális oktatás bevezetésekor írtunk már a napirend fontosságáról, arról, hogy a tanulásnak, az otthon elvégzett iskolai feladatoknak kiemelt és kijelölt helyük, idejük legyen. A gyermek iskolai munkája, a feladatok elvégzése nem választható, hanem kötelező. Szerencsésebb, ha van hozzá kedve, de igazi kihívás az, ha ez hiányzik.

Mit tegyen ilyenkor a szülő, hogyan teheti érdeklődőbbé a gyermekét? Építhetünk arra, hogy a gyermekek alapvetően kíváncsi természetűek. Néha elég csak megmutatni nekik valami izgalmasat, ami kapcsolódik a tananyaghoz, és máris több kedvvel kezdenek hozzá a tanulnivalóhoz. Bár sok időt igényelnek ezek a dolgok (amiből úgy érezzük, mostanában kevesebb van), ha van rá mód, érdemes megpróbálni, mert a befektetett energia megtérül.

Az alsósoknál különösen lényeges, de a felsősöknek is segít, ha a szülő figyelemmel kíséri, hol tart a gyermek a napi tennivalóiban. Ha szükséges, olvassák el, értelmezzék közösen a feladatokat! Ezt követően az önálló munka gördülékenyebben fog menni. Minden életkorban fontos a rendszeres visszajelzés arról, hogy jól haladnak, megfelelően teszik a dolgukat, ügyesen visszaküldték a feladatokat. Ezt nem csak a pedagógustól kaphatja meg a gyermek. Az elvégzett munkát a szülő is megdicsérheti, ez jutalomértékű. Beszélhet arról, mennyire büszke rá és elégedett vele, amiért egyre önállóbb, megfelelően teljesít, helytáll ilyen nehezített körülmények között is.

Fontos, hogy a szülő elismerje a gyermek tevékenységét. Lényeges, hogy olyankor is találjon valamit, ami megdicsérhető, amikor a feladatot nem sikerült teljesen megoldania. Ilyenkor segíthet, ha észreveszik és jelzik a gyereknek azt is, ha önmagához képest fejlődést tapasztalnak (kitartóbb, lelkesebb, gyorsabb, pár perccel tovább tud ülni feladatai mellett, önállóbb). Minél kisebb a gyermek, annál több azonnali megerősítésre van szüksége.

Kézzelfogható jutalmat vagy élményt is adhatunk a gyermekeknek. Ennek ideje leginkább a hétvége. Beszélgethetnek arról, mi az, amit szeretnének, megállapodhatnak a jutalmakban. Készíthetnek egy ötlettárat, fontos azonban, hogy ezek olyanok legyenek, amiket be is tudnak tartani. Követhető egy naptárban is az egész heti teljesítmény, esetleg pontokkal, matricákkal jelölve. Ha jól sikerült - több volt a sikeres nap, mint a sikertelen -, akkor a hétvégén konkrét jutalomra válthassa be a gyerek.

Legszerencsésebb, ha ez valami közös családi élmény: fagyizás, palacsintasütés, társasjátékozás, biciklizés.

Amikor az egész család pozitívan áll hozzá a mindennapi teendőihez és mindenki teljesíti a kötelességét, akkor békésebbé válik az otthoni élet.

Ha a lehetőségekhez képest mindent megtettek, figyelemmel kísérték a gyerekek munkáját, akkor nagy valószínűséggel ők teszik a dolgukat, visszaküldik a feladataikat. Ennek ellenére is előfordulhat, hogy figyelmetlenségből vagy nemtörődömségből mulasztanak. Ebben az esetben is fontos, hogy beszélgessenek a gyermekkel. Tisztázzák, mi az ok: túl sok a feladat, túl nehéz vagy unalmas, fárasztó, esetleg lemaradt valahol.

Az ellenőrzés kérdése abban az esetben is nehéz lehet, ha a szülő egész nap otthon van (akár több gyerekkel), de akkor is, ha munkája miatt a nap nagy részében távol van. Az önállóan elvégzett munka alapján tudja a pedagógus reálisan figyelemmel követni, értékelni a gyermek haladását. A szülő része ebben az, hogy azt ellenőrizze, a gyermek elvégezte-e a kiadott feladatokat. A megoldásokat a pedagógus javítja ki vagy megoldókulcsot ad hozzá. Érdemes a pedagógusokkal egyeztetni, ha kétségek merülnek fel a feladatokkal kapcsolatban.

Azon kívül, hogy a tananyag elsajátításában haladnak, sok praktikus ismeretre is szert tehetnek a gyerekek a mindennapokban, közös élményekkel gazdagodhatnak. Ne feledjék a karantén idején sem, hogy a gyermekük számára Önök elsősorban szülők, ez a szerepük a legfontosabb!

Debrecen, 2020. április 30.

A Debreceni Iskolapszichológusok Szakcsoportjának tagjai