Hírek



GUT GÁBOR „Az év diákja”-díjat kapott kiemelkedő sportteljesítményeiért

2020.06.29, 16:17

A mai napon került sor a Berettyóújfalui Tankerületi Központ elismeréseinek átadására a Berettyóújfalui Polgármesteri Hivatalban.

A József Attila Általános Iskola nagyon büszke elballagó tanítványára, Gut Gábor Zarándra, aki kitűnő tanulmányi munkája, példás magatartása és szorgalma mellett több éve országos szintű eredményeket ér el a triatlon, a duatlon, az aquatlon, a futás és az úszás sportágakban. Ezzel nemcsak a József Attila Általános Iskola, hanem Berettyóújfalu városának hírnevét is öregbíti.

Elért eredményeinek méltó elismeréseként a ballagáson az iskolájától kupát, a mai napon a Berettyóújfalui Tankerületi Központtól egy bronz plakettet vehetett át. Szeretettel gratulálunk az elért szép eredményekhez, a kitüntetéshez! Kívánjuk, hogy a jövőben is hasonlóan szép sikereket érjen el!


A Böngész országos levelezőverseny eredményei

2020.06.19, 15:56

„A tehetséget nem birtokolni kell, hanem megmutatni.”

Elsős tanulóink országos levelezőversenyen vettek rész több tantárgyból. A kisdiákoknak 4 fordulón keresztül egy-egy feladatsort kellett megoldaniuk, valamint különböző projektmunkákat készíteniük (tabló, plakát).

Iskolánk 1.a osztályos tanulói kimagaslóan teljesítettek, és szép országos eredményeket értek el.

Magyarból Técsi Anna Kamilla II. helyezést, Szilágyi Léna: III. helyezést ért el.

Matematikából Szilágyi Léna: IV. helyezést ért el.

Környezetismeretből Szilágyi Léna és Zákány Bella Rozi is VI. helyen végzett.

Felkészítő tanárok: Szilágyi-Baranyi Edit, Váradiné Béres Beatrix, Vargáné Hari Krisztina.

Szívből gratulálunk tanulóink teljesítményéhez!


TANÉVZÁRÓ-BIZONYÍTVÁNYOSZTÁS - helyszínváltozás

2020.06.12, 20:05

Tisztelt Szülők! Kedves Gyerekek!

A József Attila Általános Iskola a jelen helyzetben érvényes szabályok szerint hagyományos tanévzáró ünnepséget nem tart. Osztályonként külön szervezzük a bizonyítványok kiosztását. Az évzárón a megjelenés nem kötelező.

Mivel az időjárás nagyon kiszámíthatatlan, ezért a két tornatermünkben lesz az osztályonkénti évzáró az alábbi beosztás szerint.

Szép nyarat kívánok mindenkinek!

Üdvözlettel: Kurtán Mónika intézményvezető

Évzáró időpontok:

2020. június 18. (csütörtök)

8.a osztály

 10.00 óra

  NAGY TORNATEREM

8.b osztály

 10.30 óra

  KIS TORNATEREM

2.b osztály

 14.30 óra

  KIS TORNATEREM

1.a osztály

 16.00 óra

  NAGY TORNATEREM

1.b osztály

 16.30 óra

  KIS TORNATEREM

2.a osztály

 17.00 óra

  NAGY TORNATEREM

2020. június 19. (péntek) 

5.a osztály

  8.00 óra

  NAGY TORNATEREM

5.b osztály

  8.30 óra

  KIS TORNATEREM

6.a osztály

  9.00 óra

  NAGY TORNATEREM

6.b osztály

  9.30 óra

  KIS TORNATEREM

7.a osztály

  10.00 óra

  NAGY TORNATEREM

7.b osztály

  10.30 óra

  KIS TORNATEREM

3.a osztály

  16.00 óra

  NAGY TORNATEREM

3.b osztály

  16.30 óra

  KIS TORNATEREM

4.a osztály

  17.00 óra

  NAGY TORNATEREM

4.b osztály

  17.30 óra

  KIS TORNATEREM

 

Online középiskolai beiratkozás

2020.06.06, 12:31

Kedves Nyolcadik Osztályos Tanulók! Tisztelt Szülők!

A 2020/2021. tanévre történő középfokú iskolai beiratkozásról szóló 10/2020. (V. 29.) EMMI határozat 1. pontja kimondja, hogy a középfokú iskola a 2019/2020. tanév rendjéről szóló 11/2019. (VII. 3.) EMMI rendelet szerinti 2020/2021. tanévre történő középfokú iskolai beiratkozásokról tájékoztatót tesz közzé a honlapján 2020. június 5-ig, amelyben meghatározza a beiratkozás pontos időpontját és feltételeit. A jelenlegi helyzetre való tekintettel a korábbi években történt beiratkozási gyakorlattól eltérően a középfokú iskolába felvételt nyert tanuló szülője vagy törvényes képviselője személyes jelenléte a beiratkozás napján nem kötelező, hanem gyermeke beíratását elektronikus úton is megteheti. A helyzethez igazodva elkészült egy  javaslat a középiskolai beiratkozás feladatainak elvégzésére vonatkozóan, melyet ERRE A LINKRE kattintva elolvashatnak.

Kérem, hogy az osztályfőnöknek jelezzék, ha középiskolai online beiratkozáshoz szükséges, KRÉTA rendszerhez való GONDVISELŐI BELÉPÉSI JOGOSULTSÁGUKAT nem tudják, mert rögtön a segítségükre leszünk.

Üdvözlettel:
Kurtán Mónika
intézményvezető
Berettyóújfalui József Attila Általános Iskola
és Alapfokú Művészeti Iskola


Vágner Lara 7.b osztályos diákunk Magyarország jó tanulója, jó sportolója lett

2020.06.05, 21:37

Vágner Lara 7.b osztályos diákunk elnyerte az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett "Magyarország jó tanulója, jó sportolója - 2019" címet.

Prof. Dr. Kásler Miklós miniszter úr az Értékelő Bizottság által felterjesztett javaslat alapján méltónak találta kimagasló tanulmányi- és a sportlövészet területén elért eredményeiért a cím odaítélésére

Szeretettel gratulálunk diákunknak! Nagyon büszkék vagyunk rá!


Nemzeti Összetartozás Napja

2020.06.04, 11:22

A trianoni tragédiára emlékezve június 4-ét a Magyar Országgyűlés 2010-ben a nemzeti összetartozás napjává nyilvánította. Az Országgyűlés a törvény elfogadásával kinyilvánította: „a több állam fennhatósága alá vetett magyarság minden tagja és közössége része az egységes magyar nemzetnek.”

Amíg a magyarság egészében megvan az összetartozás tudata, az egymásért érzett felelősség, az önző egyéni érdekek és anyagi javak hajszolása helyett a nemzet érdekeiért vállalt szolgálat, addig ez a nemzet erősödik.

A nemzeti összetartozás napja – a trianoni békediktátum – a magyar történelem egyik legfájdalmasabb eseményéhez fűződik. Nem elsősorban azért, mert ennek értelmében Magyarország elveszítette területének és nemzeti vagyonának mintegy kétharmadát. Hanem azért, mert az elcsatolt területeken több mint hárommillió magyar is élt. A magánéleti tragédiát – legyen szó családi viszályról vagy egy balesetről – minden ember nehezen dolgozza fel. A nemzeti tragédiát egy nemzetnek kell feldolgoznia.


Boldog Gyermeknapot kívánunk!

2020.05.31, 13:35

A József Attila Általános Iskola szeretettel gondol ma a diákjaira.


GYERMEKÉTKEZTETÉS - 2020/2021. TANÉVRE VONATKOZÓ TÁJÉKOZTATÓ

2020.05.21, 14:54

GYERMEKÉTKEZTETÉS

A 2020/2021. TANÉVRE VONATKOZÓ TÁJÉKOZTATÓ

ÁLTALÁNOS ISKOLÁS TANULÓK SZÜLEI RÉSZÉRE

Tisztelt Szülők!

A gyermekétkeztetés biztosítása az önkormányzati és az állami fenntartású intézményekben továbbra is önkormányzati feladat, melyet a Közintézmények Szolgáltató Irodája lát el. Az alábbiakban részletes tájékoztató olvasható a gyermekétkezés igénybevételére vonatkozó tudnivalókról (igénylés, nyomtatványok, kedvezmények).


Az unalomról és a fáradtságról...

2020.05.18, 10:08


Kedves Szülők!

A heti levelünkben szeretnénk felvetni néhány további töprengésre érdemes gondolatot. Úgy érzékeljük, hogy elérkezett a bezártság miatti fáradtság, kimerülés időszaka mind a gyerekeknél, mind a felnőtteknél.

Amikor a nap nagy részét az iskolában töltötték a gyerekek, sokféle változatos inger érte őket (társak, tanulás, sport, szabadidős elfoglaltságok, különórák). Ezek most hiányoznak az életükből. A kényszerű szobafogságban másképp fáradhatnak el. A testi és lelki feszültség számos módon jelenhet meg. Érzékenyebbé válhatnak, gyakoribbak lehetnek a konfliktusok, valamennyien türelmetlenebbül reagálhatunk, mint eddig. Ilyenkor hajlamosabbak a testvérek egymással kötözködőbbé válni, akár a verekedés is megjelenhet.

A kisebbek esetleg több figyelmet igényelnek a szülőktől, szeretnék, ha többet foglalkoznának velük. Ez fontos és szükség van rá, de egész nap folyamatosan nem lehet és nem is kell a gyerekekkel lenni. Néha elegendő egy érintés, egy odabújás ahhoz, hogy feltöltődjenek és minden rendben menjen tovább. Érdemes olyan szülő-gyerek időt elkülöníteni (legalább egy meseolvasás, egy közös rajzolás perceit), amikor csak ketten vannak, egymással foglalkoznak. Kihívás a szülőknek megteremteni erre a lehetőséget. Különösen akkor nehéz megosztani a figyelmüket, ha több gyermeket nevelnek a családban. Más-más módon szembesül ezzel a helyzettel az a szülő, aki bejár a munkahelyére, és az, aki home office-ban dolgozik.

A kamaszoknál kevésbé tudjuk körülhatárolni a napi együtt töltött időt. Fontos, hogy akkor legyünk elérhetőek egy beszélgetésre, amikor ők igénylik. Ellenkező esetben könnyen befelé fordulóvá válhatnak, bezárkózhatnak a szobájukba.

Sokszor mondják a gyerekek, hogy unatkoznak. Ez egy természetes dolog, ráadásul fejlesztő hatású is lehet, kreatív energiákat szabadíthat fel. Ha a gyermek maga találja meg a számára érdekes tevékenységet, elkötelezettebb és kitartóbb lesz. Választásuk van abban, hogyan értelmezik magukban az unalmat. Értékelhetik úgy, hogy ez lehetőség a töltődésre, semmittevésre vagy a szabad aktivitásra. Ilyenkor fontos a kreativitás. Jó, ha a gyerekek megtanulják, gyakorolják, hogy külső inger (pl.: tévé, telefon, tablet) nélkül is, aktívan el tudják magukat foglalni (olvasás, kézműveskedés, zenehallgatás, kertészkedés). Hiszen nem tudja mindig valaki lefoglalni őket, nem is szükséges minden esetben. Azonban negatív érzésként is megélhetik, ha sok olyan helyzet van, amikor nem találják a helyüket. Az az igazi unalom, amikor csinálna valamit az ember, de nem tudja, mit. Tehet a szülő javaslatokat, adhat olyan ötleteket a gyerekeknek, amelyekkel felnőtt irányítása, jelenléte nélkül is el tudják magukat foglalni. Amelyik gyereknek sok szabadideje van, fejlesztheti, kipróbálhatja magát új területeken.

Az online tanulás és a megnövekedett üres idő miatt nagyobb a kísértés, hogy a gyerekek más, korábban nem használt felületeket is (pl. videómegosztó, közösségi, játék- és egyéb oldalakat) felkeressenek. Óhatatlan, hogy itt olyan tartalmakkal is találkozzanak, amik elsőre érdekesnek tűnnek, de veszélyesek. Érdemes időt szánni arra, hogy figyelemmel kísérjük, tájékozódjunk, beszélgessünk a gyerekekkel az online időtöltésükről, hogy felelősségteljes internethasználóvá válhassanak.

Próbáljunk másként gondolni erre a kényszerhelyzetre: keressük meg azokat a lehetőségeket, amiket ki lehet hozni belőle!

Debrecen, 2020. május 11.

A Debreceni Iskolapszichológusok Szakcsoportjának tagjai és Nagy Anna iskolapszichológus


Szülőként motiválni...

2020.05.12, 09:30

Kedves Szülők!

Hetedik hete tart már a digitális oktatás, ami új szerepet hozott a szülők számára. Az iskola helyett otthon kell a gyerekeknek tanulnia, így a szülő tanítói, tanári szerepbe is került. Nem egyszerű párhuzamosan megfelelni ezeknek a kihívásoknak.

Minden korosztálynál nehézségként merülhet fel például: Hogyan ültessük le a gyereket tanulni? Mennyire vegyek részt a tanulás folyamatában? Tudok majd neki segíteni az új anyag elsajátításában? Bekapcsolódjak-e a feladatok ellenőrzésébe? Lehetek-e egyszerre elég jó szülő és elég jó “tanár”?

Tudjuk, a “pedagógusság” egy külön szakma. Vannak azonban olyan ismeretek és gyakorlati fogások, amelyek segíthetnek abban, hogy az otthoni tanulás sikeresebb lehessen. Korábban, a digitális oktatás bevezetésekor írtunk már a napirend fontosságáról, arról, hogy a tanulásnak, az otthon elvégzett iskolai feladatoknak kiemelt és kijelölt helyük, idejük legyen. A gyermek iskolai munkája, a feladatok elvégzése nem választható, hanem kötelező. Szerencsésebb, ha van hozzá kedve, de igazi kihívás az, ha ez hiányzik.

Mit tegyen ilyenkor a szülő, hogyan teheti érdeklődőbbé a gyermekét? Építhetünk arra, hogy a gyermekek alapvetően kíváncsi természetűek. Néha elég csak megmutatni nekik valami izgalmasat, ami kapcsolódik a tananyaghoz, és máris több kedvvel kezdenek hozzá a tanulnivalóhoz. Bár sok időt igényelnek ezek a dolgok (amiből úgy érezzük, mostanában kevesebb van), ha van rá mód, érdemes megpróbálni, mert a befektetett energia megtérül.

Az alsósoknál különösen lényeges, de a felsősöknek is segít, ha a szülő figyelemmel kíséri, hol tart a gyermek a napi tennivalóiban. Ha szükséges, olvassák el, értelmezzék közösen a feladatokat! Ezt követően az önálló munka gördülékenyebben fog menni. Minden életkorban fontos a rendszeres visszajelzés arról, hogy jól haladnak, megfelelően teszik a dolgukat, ügyesen visszaküldték a feladatokat. Ezt nem csak a pedagógustól kaphatja meg a gyermek. Az elvégzett munkát a szülő is megdicsérheti, ez jutalomértékű. Beszélhet arról, mennyire büszke rá és elégedett vele, amiért egyre önállóbb, megfelelően teljesít, helytáll ilyen nehezített körülmények között is.

Fontos, hogy a szülő elismerje a gyermek tevékenységét. Lényeges, hogy olyankor is találjon valamit, ami megdicsérhető, amikor a feladatot nem sikerült teljesen megoldania. Ilyenkor segíthet, ha észreveszik és jelzik a gyereknek azt is, ha önmagához képest fejlődést tapasztalnak (kitartóbb, lelkesebb, gyorsabb, pár perccel tovább tud ülni feladatai mellett, önállóbb). Minél kisebb a gyermek, annál több azonnali megerősítésre van szüksége.

Kézzelfogható jutalmat vagy élményt is adhatunk a gyermekeknek. Ennek ideje leginkább a hétvége. Beszélgethetnek arról, mi az, amit szeretnének, megállapodhatnak a jutalmakban. Készíthetnek egy ötlettárat, fontos azonban, hogy ezek olyanok legyenek, amiket be is tudnak tartani. Követhető egy naptárban is az egész heti teljesítmény, esetleg pontokkal, matricákkal jelölve. Ha jól sikerült - több volt a sikeres nap, mint a sikertelen -, akkor a hétvégén konkrét jutalomra válthassa be a gyerek.

Legszerencsésebb, ha ez valami közös családi élmény: fagyizás, palacsintasütés, társasjátékozás, biciklizés.

Amikor az egész család pozitívan áll hozzá a mindennapi teendőihez és mindenki teljesíti a kötelességét, akkor békésebbé válik az otthoni élet.

Ha a lehetőségekhez képest mindent megtettek, figyelemmel kísérték a gyerekek munkáját, akkor nagy valószínűséggel ők teszik a dolgukat, visszaküldik a feladataikat. Ennek ellenére is előfordulhat, hogy figyelmetlenségből vagy nemtörődömségből mulasztanak. Ebben az esetben is fontos, hogy beszélgessenek a gyermekkel. Tisztázzák, mi az ok: túl sok a feladat, túl nehéz vagy unalmas, fárasztó, esetleg lemaradt valahol.

Az ellenőrzés kérdése abban az esetben is nehéz lehet, ha a szülő egész nap otthon van (akár több gyerekkel), de akkor is, ha munkája miatt a nap nagy részében távol van. Az önállóan elvégzett munka alapján tudja a pedagógus reálisan figyelemmel követni, értékelni a gyermek haladását. A szülő része ebben az, hogy azt ellenőrizze, a gyermek elvégezte-e a kiadott feladatokat. A megoldásokat a pedagógus javítja ki vagy megoldókulcsot ad hozzá. Érdemes a pedagógusokkal egyeztetni, ha kétségek merülnek fel a feladatokkal kapcsolatban.

Azon kívül, hogy a tananyag elsajátításában haladnak, sok praktikus ismeretre is szert tehetnek a gyerekek a mindennapokban, közös élményekkel gazdagodhatnak. Ne feledjék a karantén idején sem, hogy a gyermekük számára Önök elsősorban szülők, ez a szerepük a legfontosabb!

Debrecen, 2020. április 30.

A Debreceni Iskolapszichológusok Szakcsoportjának tagjai